Az alacsony önbecsülés 9 leggyakoribb oka

//Az alacsony önbecsülés 9 leggyakoribb oka

Az alacsony önbecsülés 9 leggyakoribb oka

By |2018-07-18T23:24:48+00:002018/07/17 |Categories: Boldog élet|Tags: , |0 hozzászólás
  • Az alacsony önbecsülés 9 leggyakoribb oka

Az alacsony önbecsülés 9 leggyakoribb oka

Az alacsony önbecsülés egy olyan negatív önkép, amit mi állítunk fel magunkról. Észrevétlenül tápláljuk ezt az ingoványos talajt a hétköznapokban is, hiszen a felesleges bocsánatkérés, meg hogy másokhoz hasonlítjuk magunkat, mind abban segítenek, hogy lejjebb süllyedjünk. Sajnos ez mind, az önbecsülés hiánya.

Sokszor már a gyermekkorban megélt, szeretet és támogatás hiányából, eredhet az alacsony önbecsülés. Olyan gyermekekről van szó, akiknek állandóan bizonyítani kellett, hogy elnyerjék a szülői szeretetet. Ők olyan felnőttekké váltak, akiknek állandó megerősítésre van szükségük. Sok felnőtt ezért keresi a kapcsolataiban, a csodálatot, a szeretetet és a megértést is. Ez egy bizonyos fokig egészséges elvárás, de sokan a szeretetéhség függőségében szenvednek, ami nagyon romboló és pusztító egy kapcsolatban.

Az alacsony önbecsülés, sokszor tovább fokozódik és mentális betegségekké alakul. Amikor már megjelenik a szorongás és a depresszió is. Sokszor a partnerünktől várunk megerősítést, mert bizonytalanok vagyunk magunkban. Ilyenkor szomorúak, reménytelenek, nyugtalanok, dühösek leszünk, igazából magunkra, de közben ezeket az érzéseket a társunkra vetítjük, ami konfliktusokat generál.

A depresszió tünetei és legyőzésének szelíd módszerei

A megszokás nagy úr és sokkal könnyebb az agynak a rosszat követni, mint változtatni rajta. Ha megpróbáljuk ezeket a rossz beidegződött szokásokat elhagyni, akkor komoly javulást fogunk tapasztalni.

9 szokás, ami alacsony önbecsülést okoz

1. Figyelmen kívül hagyjuk, igényeinket, kívánságainkat

A másokról való gondoskodás, például segítünk egy barátunknak, az nagyon fontos dolog. A hiba akkor van, ha a saját igényeinket szorítjuk háttérbe mindig, így nem tudjuk megélni az álmainkat. Mindig szolgálunk valakit, szeretetből és önfeláldozó módon nem is a saját életünket éljük. Ez is nagy hiba, az önbecsülésünk letarolásában, mert a segítségnyújtás nagyon sok örömet ad, csak ne szorítsuk a saját igényeink mögé.

2. Kritizáljuk magunkat

Ezt sokszor észrevétlenül tesszük, mikor azt mondjuk magunknak:
Jaj de buta vagyok!
Nem tehetek semmit!
Milyen idióta vagyok, hogy elfelejtettem!
Ezekkel a mondatokkal mind-mind az alacsony önbecsülésünket erősítjük. Mert a kimondott szó sokat számít, de még a gondolatban megszületett vélemény is. Ezeket az állításokat használva, folyamatosan kritizáljuk magunkat, ezzel is aláásva az önbecsülésünket. Ha másokat becsmérelünk, az is rossz érzéssel tölt el minket, tehát vigyázzunk, mert akkor is magunknak ártunk.

A boldogságodért mondj nemet, ezeknek a dolgoknak

3. Nem merjük elmondani a véleményünket

Sokszor itt is a félelem vezet minket, ezért nem merjük felvállalni a véleményünket. Attól félünk hülyeséget mondunk és nevetség tárgyai leszünk, ami az amúgy is alacsony önbecsülésünket erősítené. Bátran hangoztassuk véleményünket, bármilyen helyzetben, ne féljünk kimondani amire gondolunk. Tévedni emberi dolog, mindenki hibázik, de az élet attól még megy tovább. Ez legyen a legnagyobb bajunk, inkább nevessünk, mi is magunkon egy jót!

4. Feleslegesen kérünk bocsánatot

Fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni és mindig tegyük is meg, ha megbántottunk egy barátot, kollégát, családtagot. De ha olyankor is mi kérünk bocsánatot, amikor nem is mi vagyunk a hibásak, az nagyon pusztítóan hat az önbecsülésünkre. Hiszen ezzel is azt erősítjük, hogy mi vagyunk a hibásak a kialakult helyzetért, ezáltal rossz embernek képzeljük magunkat. Ha akkor kérünk bocsánatot, amikor tényleg szükséges, az viszont nagyon felszabadító dolog és sokkal jobban érezzük magunkat utána.

5. Túl sokat foglalkozunk azzal, hogy mások mit gondolnak rólunk

Ez a mi életünk és senki sem tudja jobban, hogy mi a legjobb nekünk. Ezért ne féljünk attól, hogy mások mit gondolnak rólunk, mert ők soha nem a reális képet látják, csak egy kiragadott helyzetet. Egyedül az őszinte barátok véleményére adjunk, mert ők nem lesznek elfogultak velünk, viszont nekik érdemes a véleményüket is megfogadni.

Az aggodalom legyőzésének 8 módja

6. Nem próbálunk ki új dolgokat, mert félünk a kudarctól

Kerüljük a kockázatokat, mert nem szeretnénk veszélybe sodródni. Ez rendben is van, mert ez egy életösztön. A baj akkor van, ha olyan dolgot sem vállalunk be, ami esetleg az előrehaladásunkat segítené, csak a kudarctól való félelmünkben meg sem próbáljuk. Mivel nem bízunk magunkban, lebeszéljük magunkat mindenről. Próbáljunk néha kilépni a komfortzónánkból, mert a csoda tényleg csak ott történhet velünk.

7. Másokhoz hasonlítjuk magunkat

Sokszor hasonlítjuk magunkat másokhoz, akár egy baráthoz, vagy munkatársunkhoz. De a legnagyobb károkat a közösségi médiában való görgetéssel érjük el. Az egy hamis kép, ott lehet hogy amit látunk, az csak a látszat. Ha belegondolunk mindenki olyan képet tesz föl, ahol a legjobb formájában van és a szelfin is mindenki boldog és mosolyog, legalábbis, amíg a kép készül… de mi valóságnak képzelünk minden posztot, pedig mindenkinek megvan a saját keresztje. Senki sem tökéletes, és a boldogságért is nagyon sok áldozatot kell hozni. Ne ezekről az oldalakról vegyünk mintát és néha érdemes 1-1 napra szünetet tartani. Mert ha nem jól kezeljük, könnyen beránt és akkor egy erős stressz generátor a média.

A pozitív megerősítés hatalmas ereje

8. Nem merünk nemet mondani

Mivel nem bízunk magunkban, könnyen nyomást gyakorolhatnak ránk mások és sokszor nem merünk nemet mondani. Félünk a visszautasítástól, félünk a véleményünk kimutatásában és inkább rábólintunk olyan dolgokra is amit, valójában nem merünk megtenni, de nincs bátorságunk nemet mondani. Merjük bátran, felvállalni véleményünket és tetteinket. Ha megtanulunk nemet mondani, az áldozati bárány szerepből is kiszabadulunk, ami szintén az alacsony önbecsülés egyik méregfoga.

9. Halogatunk, mert nem bízunk magunkban

A halogatás mindig annak az eredménye, hogy kibúvókat keresve valamitől megfutamodunk. Akár egy konfliktus tisztázása, akár egy kellemetlen, elvégzésre váró feladat előtt állunk, ha halogatunk csak az alacsony önbecsülésünket erősítjük.
Mert mit okoz a halogatás?
Lelkiismeretfurdalást és közben ostorozzuk és bíráljuk magunkat. Nincs olyan ember akinek, a halogatás, az önbizalmát erősítené. Próbáljuk meg a “nemszeretem” feladatokat, minél előbb elvégezni és nagyon büszkék leszünk magunkra, hogy megcsináltuk és túl vagyunk rajta.

A magas önbecsülés jelei, ha egy embernek pozitív az önképe, ami azt jelenti, hogy elfogadja magát a hibáival együtt. Ez az egészséges önbecsülés, segíti a kapcsolatai kialakításában is. Ezek az emberek magabiztosak, naponta gyakorolják az egészséges önszeretetet és megérzéseikre támaszkodva, könnyen hoznak számukra kedvező döntéseket.

Érzik, hogy méltóak a tiszteletre és a szeretetre és ettől elégedettek a mindennapjaik, mert békében élnek magukkal.

Kapcsolódó írás: Az önbizalom erősítésének 13 technikája

Ha tetszett ez az írás, csatlakozz a Rózsaszín szemüveg facebook közösségéhez is, ahol naponta pozitív megerősítéseket találsz.

Forrás

Köszönöm, ha megosztod

About the Author:

Hagyj üzenetet

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Köszönöm hogy itt vagy!

Elfogadsz egy ajándékot?
100 pozitív megerősítés
ingyenes e-book
feliratkozom
feliratkozo-ablak-rozsaszin-szemuveg-e-book-image
close-link